woensdag 21 april 2010

22.Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

De uitspraak De bibliothecaris als trendspotter trekt mij zeer. Ik doe hier al druk mijn best voor maar moet eerlijk toegeven dat ik er meer mee kan doen. Meer mijn kennis delen met de (Digitale) klant. En natuurlijk ook met collega's over de hele wereld, hoewel ik niet het idee heb dat ik nou zoveel nieuws heb te zeggen voor mijn collega's.Maar een discussie kan nooit kwaad.
Bibliotheek 2.0 leent zich hier natuurlijk uitstekend voor.
Om ook de klant te bereiken die geen interesse toont voor het web zullen we toch echter de boer op moeten. En dat moet in eerste instantie in levende lijve. Langzaam aan kun je de klant dan wegwijs maken. En dan heb ik het niet alleen over de oudere klant die niet handig is op de computer. Ook de jongeren zullen hun weg naar de digitale bibliotheek moeten vinden.
Dat is al uitdaging genoeg.
Ik zie hier een schone taak.

1 opmerking:

  1. Aardig zoals je de zaak omkeert. Maar het bewijs werd me onlangs weer tijdens een brainstorm geleverd hoe veel van je collega's nog steeds alleen aan de bestaande klant denkt en aan de fysieke promotie. Terwijl het juist de groep mensen is die zich vooral digitaal manifesteren die wij zo weinig te bieden hebben. Er zijn zo veel mensen die niet in de bibliotheek komen, maar die wel geïnteresseerd zijn in een goed product. Een product dat in ons aanbod past en hen het leven vergemakkelijkt. Dat waarde toevoegt aan hun leefwereld. Via het web of de mobiele telefoon. Willen wij de klanten niet ion een nog rapper tempo gaan verliezen, dan zullen we on juist dáár moeten manifesteren.

    BeantwoordenVerwijderen